Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Tainele și spaimele inimei

        de Daniela Firescu

Doina Ioanid alege ca modalitate de investigare a metabolismului sentimental în Ritmuri de îmblânzit aricioaica (Cartea Românească, 2010) un procedeu dual de inhibare-exhibare a corporalității. Conceput ca un manual de supraviețuire, de anihilare a spaimelor și tainelor inimii, acest poem-jurnal concentreză și înregistrază progresele și, mai ales, regresele trupului, un trup intens spiritualizat, încărcat afectiv. Printr-un raport de incluziune și utilizând artificiul unei sinecdoce, inima se substituie treptat trupului și devine organul receptor al feminității în derivă. Sfâșiată, putrezită („cu inima în mână, am mers prin oraș, pășind pe prima zăpadă din anul ăsta. Și inima mea, stropită cu vin și oțet, continua să putrezească în ritmul celor 37 de ani), stafidită sau regenerată,  „verde și crudă”, sufocată („pe inima mea s-au adunat toate scamele din lume și înăuntrul meu au crescut lanuri întregi de tutun”),  inima suportă calvarul solitudinii, spaima dezintegrării, teroarea neantului și transformă confesivul, îl subordonează corpului, trupului-senzor deschis spre lume, spre necunoscut.

Paradoxal, conștiința excesivă a corporalității nu elimină, nu diminuează prezența celuilalt, dimpotrivă, existența în absența celuilalt e imposibilă, ca într-o reluare a mitului androginului. Relația cu alteritatea se descrie în direcții antinomice: viața-dragostea, singurătatea-moartea. Figura lui, tânjirea după el, așteptarea lui sunt reconstituite prin memoria trupului: „mirosul tău cuibărit între cutele pielii mele (...) trupul meu se poate împuțina în continuare, mă poate trăda în fiecare zi, dar nu poate uita”. De partea cealaltă, timpul, singurătatea, așteptarea erodează trupul „noaptea când piepturile hârâie mai tare, acoperind răsuflarea egală a lui Dumnezeu, vine aricioaica și-mi dă iarăși târcoale”. Anxietatea, teroarea sunt introduse direct, atacă de-a dreptul, dur, aricioaica cu țepi ascuțiți sfâșie „trupul sufetesc” – reminiscență din romanele Hortensiei Papadat-Bengescu; de altfel, în rândul personajelor terifiante, aricioaica e secondată cu succes de Mika-Lé, cuplu demonic ce nu se lasă îmblânzit decât temporar pentru a reveni în forță  în veritabile cavalcade vrăjitorești. Nici un loc nu e sigur: în spațiul închis al camerei,  aricioaica amușină, cu ghearele „prinse în dantelă”,  printre bibelourile mamei, cu țepii ascuțiți cu grijă; în oraș pândește Mika-Lé – zeflemitoare, „cu buzele ei din lame de ras”, „ivindu-se după zidul părăsit”, „pe pavajul încins” face victime colaterale sau intenționate, sugrumă, crestează, smulge, retează conform profilului ei de aspidă. În plus, o întreagă galerie zoomorfă se insinuează oniric, agită subconștientul și își supune organismele. Ca într-un film suprarealist, secvențele poetice aliniază imagini desprinse din transă, din somnul cu molii  „fără cer și fără candoare” ce anunță resemnarea, acceptarea, declinul:

„N-am zărit-o de cun am intrat. (...) A coborât încet de pe raft. Țepii îi erau lucioși, ascuțiți cu grijă. Eram doar noi două și noaptea care abia începea. În pragul celor 40 de ani stăteam doar noi două, dincolo de bine și de rău”.

Poemele, dincolo de unitatea de sens a întregului volum,  par să se nască unul din celălalt ca într-un joc cu păpuși rusești, există mai mult decât o conexiune, există o consecutivitate a trăirilor, întâmplărilor. Cele mai atroce momente sunt succesive aparițiilor aricioaicei – crize de identitate, de interogare-contestare a propriei corporalități: „Unde sunt eu înghesuită, înghemuită în trupul ăsta?”. Respingerea, ostracizarea, prăbușirea în infernul femeilor neiubite poate fi evitată printr- un zâmbet –gest minimal, dar cu semnificații decisive: „zâmbetul tău mă extrage de acolo”. Mizerabilismului organic i se opune o anumită ingenuitate, ce răzbate timid în incantațiile către iubirea trăită la modul ideal: „niciodată toamna nu fu mai frumoasă. La luz de tu cuerpo. La luz de tu cuerpo”.

Micile și marile drame se confundă și, în final, realitatea (i)reductibilă a trupului se acomodează mișcărilor contradictorii de ieșire din sine: „să mă uit în oglindă și să nu mai fiu eu” vs. regăsirea de sine: „cândva eram o ceașcă plină de smântână, o cutie muzicală de Crăciun”. Arsenalul mai mult sau mai puțin plăcut al amintirilor de familie e invocat, vine să dea mărturie mașina de tocat a bunicii, cutia cu Pandora cu tot: revăsare de resentimente, revoltă și, uneori, nostalgie. Lumea viscerală nu pierde speranța transcendenței, se roagă și speră o „reîntoarece”- reintegrare în fluxul naturii.

În Ritmuri de îmblânzit aricioaica, Doina Ioanid preface confesiunea, transgresează defularea banală în confesiunea-confruntare ontologică, într-una din cele mai intense experiențe poetice din ultimii ani: „Unde sunt vorbele tale?... Le-am înghițit și le țin în burta mea. Dar să nu-ți fie milă de ele. Sînt păsări cu zece rânduri de dinți și aripi zimțate, de oțel. Să nu-ți fie milă de ele , că drumul tot nu le dau!”.

Nr. 02/2011
Reunirea Comitetului Director al U.S.R.

Premiile ARIEL

Dinu Flămând, laureatul Premiului Național de Poezie „Mihai Eminescu” pe anul 2010

Revista revistelor
de Gabriela Gheorghișor

FLORIAN SAIOC – 80

Din Jurnal (2005)
de Gabriel Dimisianu

Pagini de jurnal (10)
de Gheorghe Grigurcu

Versuri
de Gabriel Chifu

O vizită la Cernăuți
de Adrian Popescu

Ani murdari
de Nicolae Prelipceanu

Cu padre Mărginean despre Anotimpul din Patmos
de Nichita Danilov

Sînge în „pulberile” cuvintelor
de Dumitru Chioaru

Patria poeziei
de Paul Aretzu

Existența din semne
de Florea Miu

Scriitorul și forul său interior
de Ioan Lascu

Sentimentul non-apartenenței
de Gabriel Coșoveanu

Teatralitatea romanului sub comunism
de Gabriela Gheorghișor

Mainimicul cel de toate zilele
de Bucur Demetrian

Tainele și spaimele inimei
de Daniela Firescu

Aurel Rău: Darul adus de fiecare zi
de Ștefan Vlăduțescu

Prin Castelul Obersdach la bucătărie1
de Gheorghe Schwartz

Poeme
de Virgil Diaconu

Ion Cristofor. De la fiorul liric la starea de spirit
de Mircea Bârsilă

Faptă și trezie
de Florin Caragiu

Avangardistul perpetuu (2)
de Octavian Soviany

Poem
de Cristian Belodan

În deal la Lilieci
de Toma Grigorie

Postume
de Marin Sorescu

Ratarea – sau idiotul sublim
de Claudiu Soare

Poem
de Simona Grazia Dima

Poeme
de Philip Michael Ondaatje

Eminescu și realsemitismul
de Constantin Romulus Preda

Bisericile de lemn în actualitate
de Luiza Barcan

O anumită justificare
de Octavian Anuța

Petre Tănăsoaica și „femeia lui Yerutonga”
de Ioan St. Lazăr

Poeme
de Sayumi Kamakura

© 2007 Revista Ramuri